Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Τρίτη 14 Δεκεμβρίου 2010

Τρόλλεϋ

Η ιστορία των τρόλλεϋ ξεκινάει το 1882 στο Βερολίνο.
Το 1929, στην Ελλάδα, ο σύμβουλος της Ηλεκτρικής Εταιρίας Μεταφορών, E. J. Spencer, σημειώνει:

"Είναι άξιον να επισημανθεί η χρησιμοποίηση λεωφορείων με ηλεκτρική κεραία (τρόλλεϋ) καθώς είναι γνωστό ότι ο τύπος αυτός έλξεως εκτείνεται ραγδαίως στην Αγγλία και αποδίδει ικανοποιητικά αποτελέσματα" και συνεχίζει ".... δια ελαχίστων δαπανών θα ήτο δυνατόν να κατασκευασθεί γραμμή επιδείξεως εισαγομένων 1 ή 2 οχημάτων και αν το αποτέλεσμα είναι καλό τόσο από απόψεως δημοτικότητος όσο και δαπανών εκμεταλλεύσεως, τότε να εξετασθεί το ζήτημα των λεωφορείων δια ηλεκτρικής κεραίας".
Το 1938 παραγγέλνονται τα πρώτα 12 τρόλλεϋ από την Ιταλία και στο τέλος του 1939 γίνονται οι πρώτες δοκιμές. Οι εναέριες γραμμές, όμως, δεν είναι ακόμα έτοιμες, και έτσι τα οχήματα αναγκάζονται να παραμείνουν σε ακινησία μέχρι και το τέλος της κατοχής. Τα γερμανικά στρατεύματα αποχωρώντας το 1944 παίρνουν μαζί τους 2 από τα οχήματα, με αποτέλεσμα να μείνουν στην Αθήνα 10. Το 1948 ξεκινάνε τα πρώτα δρομολόγια τρόλλεϋ στη γραμμή της Καστέλλας.
Όχι μόνο καθιερώθηκαν τελικώς, αλλά μάλιστα στην Αθήνα κυκλοφορούν πλέον σήμερα 366 τρόλλεϋ, εξυπηρετώντας 22 γραμμές και καλύπτοντας δίκτυο 349 χιλιομέτρων συνολικά.
Τι σκοπό εξυπηρετεί, όμως, η ύπαρξη των τρόλλεϋ τώρα πια, σε μια πόλη με ένα σύνολο μοντέρνων αστικών συγκοινωνιακών μέσων κάθε είδους και μάλιστα με τεράστιο, συνολικά, στόλο; Γιατί να μην κινούνταν αντί αυτών κοινά λεωφορεία;
Φαίνεται πως οι κυριότεροι λόγοι είναι δύο.
Ο πρώτος και προφανέστερος είναι ότι τα ηλεκτροκίνητα οχήματα είναι πολύ φιλικότερα προς το περιβάλλον σε σχέση με τα πετρελαιοκίνητα. Παράλληλα, η διατήρηση ενός αξιόλογου μεγέθους ηλεκτροκίνητου στόλου καθιστά έναν οργανισμό συγκοινωνιών σαφώς λιγότερο ευάλωτο στα παιχνίδια των τιμών του πετρελαίου.
Ο δεύτερος και κυριότερος, όμως, λόγος είναι τεχνικής φύσεως. Η χρήση των τρόλλεϋ θεωρείται ότι ενδείκνυται στην ανάβαση (αστικών) λόφων, αφού τα ηλεκτροκίνητα οχήματα θεωρούνται σ’ αυτήν την περίπτωση πολύ πιο αποδοτικά από τα πετρελαιοκίνητα. Επίσης, τα λάστιχα αποδεδειγμένα εξασφαλίζουν στα τρόλλεϋ πολύ καλή πρόσφυση, σε αντίθεση με τα μη τροχήλατα οχήματα, όπως το τραμ. Τα χαρακτηριστικά των τρόλλεϋ, λοιπόν, τα καθιστούν ιδανικά για μια πόλη με αρκετούς λόφους, όπως είναι η Αθήνα. Και αν παρατηρήσει κανείς τις 22 αυτές γραμμές των τρόλλεϋ της Αθήνας, θα προσέξει ίσως ότι σε πολλές περιπτώσεις τα τρόλλεϋ όντως σκαρφαλώνουν λόφους.www.jkpant.blogspot.com

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites